Powered By Blogger

Saturday 6 July 2013

Lady in Machang : Pahit Manis Bekerja sebagai Occupational Therapist


assalamualaikum...

probation period dah nak habis.

tapi, xtau lagi keputusannya.

banyak kenangan kat tempat kerja tu.

ada yang pahit..ada yang manis!

KENANAGAN PAHIT

ada seorang client x nak continue 

treatment OT, sebab dia x nampak

improvement anak dia.

waktu tu,client call,kebetulan

duk kat front desk,so jawab la call tu.

rupanya client aku,so bersembang la.

dia cakap, nak continue buat treatment 

speech therapy je. dia jugak ada cakap

dia kenal ramai lagi OT yang ok.

hrmm, betapa hancur hati time tu.

balik rumah je aku nangis.

kat tempat kerja aku moody.

nasib kak aisyah and pika faham.

deme banyak bagi kata2 positif kat aku.

tapi, ada 1 benda yang nak

ditegaskan di sini.

untuk treatment OT, x boleh depend

pada therapy session selama 1 jam

sahaja.dekat rumah kena continue 

apa yang therapist suruh buat.

aku tau ayah dia busy dengan business

dan memang x buat pon kat rumah.

anak dia still dependant in ADL,

toileting, present plapping..

ayah dia x sedar kepentingan OT agaknya,

so, secara rasmi, treatment OT 

pon di stopkan. tapi yang x leh 

blahnya, setiap kali datang, ayah 

dia selamba je suh aku buat 

toilet training kat anak dia.

kata dah x nak OT treatment.

pergi la bawak anak kau ke toilet

sendiri.ni x, kelam kabut nak 

ke tempat kerja.tolong la

googel pasal autism.ambil

tahu la sikit pasal anak tu.

doktor aka boss suruh aku siapkan

laporan anak dia. bersusah payah aku

siapkan, doktor pon da diskus 

dengan client tu. tapi, doktor 

x cakap feedback pon kat aku.

means, tamat la sesi aku dengan 

anak dia.

p/s : nak suh buat toilet training, bayar r!!

kenangan pahit yang lain :

- kena tipu gaji

- tetiba dapat new case tanpa preparation

- x sempat lunch 

- kelam kabut solat asar

- silap isi scheduling patient

- setiap kali dapat gaji,

kena dengar ceramah dulu

- op kos kena marah dengan

boss atas alasan yang x munasabah.




KENANGAN MANIS

bila teringan kenangan manis je,

hati ni gumbira sakan!

tapi, kena hati2, takut jadi riak.

dan kena ingat, hidup ni ada turun

naik nya. so happy bila ade seorang 

client tanya umur aku dan 

terkejut sebab masih muda aka

kurang pengalaman tapi gaya 

macam da banyak pengalaman.

kembang semangkuk makkk...

aku rasa sebab aku banyak cakap

aka auta je.hehehe..

ada jugak yang siap tanya, 

belajar kat U mana..semangat 

aku bercerita sal OT kat UiTM..

happy jugak bila patient yang setiap 

kali datang, menangis je.

sampai ayah dia berbelah bagi

nak hantar ke center lagi ke

nak stop. tapi, Allah lagi 

maha menentukan! 2 kali datang, 

patient tu dah x nangis.

dah start senyum bila aku nyanyi.

bila tengok patient tu senyum,

rasa bersemangat nak buat treatment.

rasa kena belajar bahasa mandarin

sebab patient tu x paham B.I 

and  B.M. yang paling menggembirakan

mestilah bila patient ada improvement

dan parents acknowledge benda tu!

bila parents yakin dengan kita

dan ikut home programme yang kita

suruh buat, dan dapat feedback 

positif, senyum lebar la....

bila dapat makanan free dari parents 

pon gembira gak! hahaha

p/s : masih termangu-mangu pasal future



4 comments:

  1. wah3!.bestnye zu..ade pengalaman dah..good job dear!..kehidupan kite mmg ade pahit & manis..yg pahit jadikan pengajaran..yang manis jadikan kenangan =D

    ReplyDelete
  2. hu2...betul2..yang pahit tu, mmg akan jadi pengajaran berguna utk ore supaya kerja lebih kuat lagi!

    ReplyDelete
  3. lepas ni kena menuntut ilmu dari zu..hehe

    ReplyDelete
  4. ore pon still belajar lagi..banyak benda x tau lagi..hu3..mintak2 korunk dpt sambung ot,bole mintak tunjuk ajar !

    ReplyDelete